Wat biedt het roggenforum voor haar leden?

Als gast van het roggenforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten roggen en roofvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse roggen- en roofvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Roggenforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Kamerplanten in het aquarium

Alles over roofvissen aquaria, verlichting, inrichting, biotopen, etc.
Topic Rating:
  • Not rated

Kamerplanten in het aquarium

Berichtdoor Bobbie » do 11 nov 2010, 14:40

Er word steeds vaker in roggenbakken gebruik gemaakt van kamerplanten boven de bak. Roggen woelen door het zand en slopen daarmee vaak de normale aquarium planten. Een leuke oplossing is om planten op het aquarium te plaatsen en de wortels in het water te laten hangen. Dit geeft een heel erg mooi natuurlijk effect en het is nog nuttig ook. De wortels van de planten filteren namelijk het water. Er zijn diverse huiskamerplanten waarmee dit gedaan kan worden.

Tijd dus voor een profiel met een goede duidelijke uitleg hoe je dit moet doen. Er zijn twee manieren :
  • Complete plant in het aquarium plaatsen.
  • Stekjes van een plant in het aquarium plaatsen.

Er zijn verschillende plantensoorten waarmee dit kan. Drie soorten weet ik van dat ze erg goed in het aquarium bruikbaar zijn. Er zullen vast wel meerdere soorten zijn waarbij dit mogelijk is, maar van deze soorten weet ik uit eigen ervaring dat ze in een aquarium gebruikt kunnen worden:
  • Monstera deliciosa (Gatenplant)
  • Epipremnum pinnatum
  • Epipremnum aureum

Plaatsen van een complete plant
Ik ga eerst een uitleg geven over hoe je een complete plant in het aquarium kan plaatsen. In dit geval gebruik ik de Monstera deliciosa (Gatenplant) als voorbeeld, maar met de andere soorten is dit ook mogelijk.

Als je een plant aanschaft zit er meestal een pot omheen gevuld met aarde of hydrokorrels. In dit geval is het een pot met aarde.

Allereerst haal je de plant voorzichtig uit de pot. Soms zitten er ook wortels die door de pot heen zijn gegroeid (aan de onderkant) waardoor je de plastic pot beter voorzichtig weg kan knippen.

Als de plant dan uit de pot is zit de aarde nog om de plant heen. Dit willen we natuurlijk niet in het aquarium hebben.

De beste manier om dit weg te krijgen is om met een kraan de aardig voorzichtig weg te spoelen. Gebruik wel lauw water hiervoor, want dit is beter voor de plant. Na het spoelen ziet de plant er zo uit.

De planten zijn nu klaar voor gebruik in het aquarium. En het eindresultaat is zo.

Het klinkt en ziet er allemaal simpel uit, maar let wel op dat je erg voorzichtig te werk gaat. Er zullen wortels verloren gaan bij het aarde verwijderen, maar probeer dit met mate te doen. Ik heb tot op heden nog nooit problemen gehad dat een plant dood is gegaan door het verlies van een aantal kleine wortels.

Plaatsen van stekken
Dan gaan we het nu over stekjes van een plant in het aquarium plaatsen houden.

Dit is echt heel erg simpel. Ik gebruik als voorbeeld even een Epipremnum aureum, deze zijn erg makkelijk te stekken.

Met een scherpe schaar of een stanleymes snij/knip je een stukje van de plant af. Je verwijderd dan de onderste blaadjes van de plant zodat je genoeg ruimte heb om het stekje in het water te hangen.

Ik ben er zelf achter gekomen dat als je ze in de stroming of onder je beluchting zet de wortels veel sneller doorgroeien. Ik gebruik zelf mijn bioloog om stekjes in te doen en groter te laten worden. Het duurt wel veel langer voordat je een beetje een bos wortels heb dan dat je een complete plant in het aquarium doet.

Dit is het resultaat na een week.

Voor de gatenplant is het verhaal ietsjes anders. Zorg dat je de stek afsnijd onder de luchtwortel anders heb je er niets aan.
Bobbie
Actief lid

Re: Profiel: Kamerplanten in aquarium gebruiken.

Berichtdoor Renzenator » do 11 nov 2010, 15:10

netjes bobbie :duim

mooi stukje.
Renzenator
Actief lid

Berichtdoor svensegers88 » do 11 nov 2010, 17:15

erg handig! Dubblele doeleinden :duim .
svensegers88
Actief lid

Berichtdoor Sjoeerd » do 11 nov 2010, 18:42

Super profiel Bobbie. De drie kamerplanten die jij als voorbeeld gebruikt zijn inderdaad relatief sterke planten en zullen niet snel doodgaan.

Hier nog twee voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding
http://www.youtube.com/Sjoeerd
Sjoeerd
Actief lid

Berichtdoor svensegers88 » do 11 nov 2010, 18:47

Komen die planten dan niet gevaarlijk dicht bij het licht/verwarming van de bak?
svensegers88
Actief lid

Berichtdoor Bobbie » do 11 nov 2010, 18:59

Verwarming zit bij mij in me bioloog. En me verlichting is bedekt met afdekkapjes. Heb er zelf dus geen last van of dit eventuele gevolgen zou hebben weet ik niet, maar bij mij is het niet van toepassing. Heb zelf ook nog wel wat voorbeelden van bakken met een oerwoudje.
Bobbie
Actief lid

Re: Profiel: Kamerplanten in aquarium gebruiken

Berichtdoor svensegers88 » do 11 nov 2010, 19:07

in foto 3 en 4 van de laatste reeks komt het "amazonegevoel" erg naar boven! Ziet er super uit.
svensegers88
Actief lid

Berichtdoor Mark » do 11 nov 2010, 20:12

heel erg mooi profiel bobbie!
wat vet die bakken vol met planten...... echt super
Mark
Moderator

Berichtdoor Lode » do 11 nov 2010, 21:02

Echt schitterend al die voorbeelden. Wat geeft dat een ander beeld van een roggen bak zeg, zet me aan het denken :)

Mooi en duidelijk profiel Bobbie :duim

Bij gatenplanten had ik zelf dat soms de onderkant wegrot, als de wortels wat hoger aanslaan. Zie trouwens dat je de planten zelf echt boven het water hangt. Hoe doe je dit bij stekjes, laat je de stengel daarvan continue onder water?
Lode
Beheerder

Berichtdoor Bobbie » do 11 nov 2010, 21:46

Thanks. De stengel moet echt in het water. Kan je ook zien op de foto van me bioloog met het stekje erin.
Bobbie
Actief lid

Volgende

Keer terug naar Aquaria en inrichting