Wat biedt het roggenforum voor haar leden?

Als gast van het roggenforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten roggen en roofvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse roggen- en roofvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Roggenforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Geslaagde en minder geslaagde combinatie's

Alles over overige (roof)vissen; datnioides, channas, bichirs, arapaima's, gars, etc.
Topic Rating:
  • Not rated

Geslaagde en minder geslaagde combinatie's

Berichtdoor Barbapappa » zo 30 nov 2008, 15:20

Hallo allemaal,

omdat er nu toch vrij veel mensen zijn die roofvissen houden op het forum ben ik benieuwd welke combinaties van roofvissen voor jullie succesvol geweest zijn en welke minder goed werkte.

Het is belangrijk om te beseffen dat omdat ik een succesvolle combo heb gehad (of juist minder) dit niet wil betekenen dat het voor iedereen goed zal gaan (ofterwijl, geen garanties).

Het leuke aan grotere vissen is dat ze een eigen persoonlijkheid hebben, dus waar het voor de één werkt, kan het voor een ander niet werken. Het is in ieder geval een leidraad, je kunt een beetje lezen over de problemen en in dit topic vragen stellen over de verschillende combinaties, waar ik of iemand anders die ervaring heeft met de combinatie antwoord zal geven op je vragen.

Ook is het belangrijk om te bedenken dat de grootte van de verschillende vissen erg belangrijk is voor het slagen van een combinaties. Bij sommige van mijn niet geslaagde combinaties was een te klein of een te groot verschil in grootte de oorzaak van het probleem. Voor een groot deel zullen roofvissen altijd proberen op te eten wat er bij hun in de bek past, wat vaak meer is dan dat je verwacht. Informeer dus voordat je tot de combinatie overgaat over de vraatzucht van bepaalde vissen en hou het zekere voor het onzekere. Een aparte opkweek bak is geen overbodige luxe en mocht je daar niet over beschikken is (mocht je bak en het formaat van de vis dit toelaten) een opkweek net/bakje een goede optie. Diegene die ik bedoel zijn met een plastic frame waarom omheen dan een net zit. Je hebt deze in verschillende maten.

Ik zal beginnen.

Geslaagd

• Polypterus met beensnoeken.
    Super combo. De beide soorten leven in hun eigen waterlaag en zitten elkaar niet in de weg.
  • Polypterus met cichla.
    Zelfde verhaal, ze bezetten beide verschillende waterlagen. Enige probleem was dat de cichla vrij inhalig zijn dus dat je de cichla eerst vol moet hebben voordat je het voer bij de polypterus krijgt, omdat de soorten die ik had (lapradei, endlicheri, endlicheri congicus en teugelsi) allemaal vrij afwachtend waren en het voer pas pakte als het echt op de bodem lag, maar een echt probleem was dit niet.
  • Polypterus met polypterus.
    Verschillende soorten polypterus combineren leverde voor mij geen problemen op. Soms zit er een agressieve polypterus tussen, uit mijn groep van 5 lapradei bijvoorbeeld was er 1 mannetje erg agressief, maar dit is persoonlijkheid. Over het algemeen gaat het combineren van polypterus wel goed. Ik heb endlicheri, congicus, teugelsi en lapradei succesvol met elkaar gecombineerd. Sommige soorten zijn sneller bij het voer als andere (endlicheri was bij mij altijd de eerste), maar dit is een kwestie van gedoseerd en voldoende voeren en levert dus niet echte problemen op.
  • Polypterus met panaque.
    In tegenstelling wat je soms leest heb ik met deze combinatie geen problemen gehad. De panaque liet de polypterus met rust en zoog niet op hun slijmhuid. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat een panaque een hout eter is en niet een echte alleseter. Het probleem met het voeren was dat de polypterus vaak trager waren dan de panaque bij het voeren en je dus heel gericht in de "polypterus hoek" het voer moest droppen om te voorkomen dat de panaque te veel op at, dit is namelijk niet goed voor de panaque. Na wat experimenteren en gewenning voor beide soorten vissen ging dit prima. De panaque had af en toe wel de neiging de polypterus een zetje te geven als hij ze niet in de buurt wou hebben, maar dit ging altijd rustig en heeft nooit tot verwoningen geleid.
  • Polypterus met zwarte arowana.
    Weer een kwestie van verschillende waterlagen en beide zijn niet echt agressieve soorten, deze combo heeft dus ook geen problemen opgeleverd.
  • Polypterus met datnioid (pulcher).
    Geen problemen. Ze lieten elkaar met rust en ook tijdens het eten waren er geen problemen. De datnioid zat na een tijdje gewoon vol en daarna kon ik zonder problemen het voer bij de polyterus krijgen.
  • Cichla met datnioid (pulcher, undecimradiatus en micropelis).
    Geen problemen. Ze laten elkaar met rust en ook met voeren gaat dit goed, zolang je er maar genoeg voer in gooit tegelijkertijd zodat de vissen niet achter de vis met het stukje voer gaan aanjagen. Hou er alleen rekening mee dat een cichla veel sneller groeit als een datnioid en dat dit dus later problemen kan opleveren als de cichla in een vraatzuchtige bui is, al hebben datnioids stekels waardoor de meeste vissen het na laten ze op te eten, is het toch een risico en zullen ze, zeker als de cichla groter is als de datnioid, goed in de gaten gehouden moeten worden en is het verstandig als je regelmatig voert zodat ze vol zitten en niet uit honger het toch gaan proberen.
  • Cichla met arowana's (zwarte en aziatische).
    Geen problemen.
  • Cichla met panaque.
    Ook geen problemen. De cichla's zijn zulke vreetzakken dat het voer, als het goed gedoseerd word, de bodem nooit bereikt en dus niet door de panaque gegeten kan worden.
  • Cichla met clownbotia's.
    Bezetten andere waterlagen en dus geen problemen. De clown botia's waren wel van een behoorlijk formaat en konden door de cichla met geen mogelijkheid opgegeten worden. De botia's komen bij mij ook naar het wateroppervlak om te eten, waardoor het voeren van deze geen problemen op leverde, maar zelfs met botia's die dat niet doen moet de combo te doen zijn, zolang de formaten van beide soorten compatible zijn.
  • Cichla met rood staart payara (Hydrolycus Tatauaia).
    Geen problemen, geen agressie en geen problemen met het voeren.
  • Cichla met rood staart barracuda's (Acestrorhynchus falcatus).
    Geen echte problemen. Geen agressie en geen problemen met voeren. Enige waar je rekening mee moet houden is dat de barra's schrikgevoelig zijn. Het kan voorkomen dat de cichla onderling (bij de aanwezigheid van meerdere exemplaren) en beetje aan het "klooien" zijn (dwz tegen elkaar dreigen of achter elkaar aan jagen) ze de barra's kunnen laten schrikken waardoor die super snel wegschieten en daardoor in aanraking komen decoratie materiaal of de ruiten. Zorg dus dat de bak voldoende ruim is en plaats wat planten bij de zijruiten zodat de barra's wat minder snel tegen de ruit aan knallen.
  • Cichla met hampala barbelen (Hampala macrolepidota).
    Geen problemen. Geen agressie en geen problemen met voeren.
  • Datnioid ( undecimradiatus en micropelis) met clown botia's.
    Naast het feit dat deze combinatie er erg mooi uit ziet levert hij geen problemen op, zolang je zorgt dat de grootte van beide soorten compatibel is.
  • Datnioid ( undecimradiatus en micropelis) met hampala's.
    Geen problemen.
  • Datnioid ( undecimradiatus en micropelis) met barra's.
    Geen problemen. In contrast met de cichla's zijn de datnioids erg rustig en dus heb je geen eventuele problemen met schrikreacties.
  • Datnioid ( undecimradiatus en micropelis) met payara.
    Geen problemen.
  • Datnioid (pulcher, undecimradiatus en micropelis) met panaque.
    Geen problemen, behalve dat de pulcher de panaque af en toe probeerde een tik te geven, maar de panaque negeerde hem gewoon. Dit had denk ik ook te maken met de grootte van de panaque, waardoor de datnioid hem als een bedreiging zag.
  • Datnioid ( undecimradiatus en micropelis) met arowana (aziatische).
    Op het moment zwemmen beide soorten met een banjar red en dit gaat super.
  • Panaque met clown botia's.
    Geen problemen. De panaque geeft ze af en toe een zetje, maar dit gaat altijd (op een naar mijn idee) gecontroleerde manier, waardoor de botia's geen schrammetje oplopen.
  • Panaque met hampala barbelen.
    Ook geen problemen, ze gaan elkaar uit de weg.

Minder geslaagd.
  • Cichla met beensnoeken.
    Geen goede combinatie. Omdat de beensnoeken een langwerpige bek hebben is het eten goed te zien in hun bek, daarnaast moeten ze even met het voer schuiven in hun bek voordat het op de juiste manier ligt en als ze hier mee bezig zijn pakken de cichla wel eens "hardhandig" het voer uit hun bek wat voor de beensnoeken erg stressvol is. Het voeren met meelwormen pakte dit probleem goed aan, de cichla waren hier namelijk niet in geïnteresseerd. Naast het voeren waren er geen problemen, beide soorten lieten elkaar normaal zwemmen.
  • Datnioid (pulcher) met zwarte arowana.
    De datnioid was vrij dominant en omdat de arowana later werd toegevoegd was de datnioid territoriaal tegen de arowana en heeft de arowana tot het vlees toe de staart kapot gebeten. Ik heb toen de arowana practisch weg moeten geven omdat ik bang was dat de datnioid hem zou "vermoorden". Dit is een typisch geval van persoonlijkheid, want bij andere mensen heeft deze combo wel gewerkt, maar mijn datnioid was gewoon agressief. Het kan dus wel goed gaan, maar hou het in de gaten mocht je deze combo willen proberen.
  • Polypterus met synodontis.
    Geen goede combo, de polypterus hebben, ondanks de stekels van de synodontis, zonder problemen alle synodontis opgegeten. De synodontis waren ongeveer 10 cm en de polypterus 30 cm. Misschien met een kleiner verschil in grootte zou deze combo wel succesvol kunnen zijn.
  • Ornatus meerval (Chrysichthys ornatus) met black ghost knife.
    De beide vissen waren ongeveer even groot, maar door de vraatzucht van de meerval is de mesvis niet langer met mij. Ook hierbij, misschien zou een groter verschil in lengte deze combo wel succesvol maken.
  • RTG met datnioid (pulcher, undecimradiatus en micropelis).
    Mijn RTG was af en toe een temperamentvol visje en ondanks dat ik nooit een verwonding hebben kunnen opmerkte, merkte ik op het moment dat de RTG uit de bak was dat de datnioids een stuk meer "up front" waren. Ze werden dus naar mijn idee wel een beetje geintimideerd door de RTG, welke net zo groot was als mijn banjar nu, maar blijkbaar toch af en toe een uitval deed naar de datnioids. Dus ondanks dat de RTG ze niet echt kwaad deed, toch een combinatie om 2 keer over na te denken. RTG's zijn vaak iets agressiever dan andere aziatische arowana's.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik vrij veel succes met het mixen van verschillende soorten vissen. Nu is het wegblijven van territoriale soorten al een sterke factor in het verbeteren van de haalbaarheid van de combinatie, zo zijn cichliden (zeker paartjes, enkelingen zijn al minder problematisch) een risico.

Het zou leuk zijn als jullie geslaagde, dan wel niet geslaagde combinaties zouden kunnen toevoegen aan dit topic. Ik heb wel 1 verzoek, zouden jullie als jullie ergens commentaar op willen geven alleen dat betreffende stuk willen quoten, anders word het topic een scroll nachtmerrie :p (ik zal dit waar nodig aanpassen)

Hopelijk hebben mensen hier wat aan.

Gr. Koen
Barbapappa
Actief lid

Re: Geslaagde en minder geslaagde combinatie's

Berichtdoor Rivfader » zo 30 nov 2008, 21:08

vergeet niet dat alle vissen die jij hebt of hebt gehad niet tot maximale grootte bij je hebben gezeten en dus best nog wel in een ander stadium op een flop kunnen uitdraaien...
Rivfader
Actief lid

Berichtdoor Barbapappa » zo 30 nov 2008, 21:23

True, maar ze groeien bijna allemaal nog en ik heb het juist zo afgestemd dat de vissen die er nu inzitten ongeveer dezelfde groeisnelheid hebben.

Ik heb ook vermeld dat bij veel combinaties de grootte van de verschillende vissen van groot belang is en bij een roofvissen gezelschaps aquarium moet je altijd scherp blijven opletten op agressie etc.

Het ging me hier meer om het aangeven van problemen tussen vis soorten (bijvoorbeeld de cichla met beensnoeken), want het verschil van grootte speelt bij elke combinatie wel. De problemen tussen vis soorten worden hopelijk nog aangevuld met no-go's zodat er een interessant bron is voor mensen die twijfelen over combo's.
Barbapappa
Actief lid

Berichtdoor flemming » zo 30 nov 2008, 22:19

Goede combo's:

• datnioides microlepis met channa pulchra:
    geen problemen mee gehad vissen laten elkaar met rust en gaan beiden volkomen hun eigen gangetje.
    het lengte verschil in mijn bak is bij enkele tijgerbaarzen over de 10cm en toch besluit de channa de datnioid niet als voer aan te zien.'
  • baby datnioids met polypterus:
    goed gelukte combinatie,een 27cm lange polypterus senagalas laat 3cm lange datnioides gewoon met rust,ook nooit enige onrust of agressie tussen elkaar gezien.
    ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij wel pogingen zo doen een datnioid naar binnen te schransen.
  • baby datnioides met mastacembelus armatus:
    bij mij ging en gaat het nu nog steeds goed,ondanks dat de armatus bijna 50cm bereikt heeft.
    hij laat de datnioides met rust,wil echter alleen nog wel es het voer uit hun bek zuigen.
    tis waarschijnlijk beter om eerst een kleine aal te kopen,want in het begin waren de tijgerbaarzen heel bang voor de aal.
  • channa pulchra met polypterus senagalus:
    gaat redelijk goed,in het begin hebben de polypterus een paar op de channa gejaagd.
    dit had tot enkele bijtwonden geresulteerd,maar na enkele dagen stopten ze ermee.
    de channa wil een polypterus die naar het oppervlakte zwemt nog wel es een flinke beet geven,maar dit is zelden tot bloedens toe.
  • channa pulchra met armatus aal.
    gaat heel goed,zolang de channa maar niet in de aal zijn buis zwemt,want dan jacht de aal hem er meteen uit.
    verder geen commentaar.

Minder goede combo's:

• kwastvinaal met channa pulchra:
    meteen na de introductie besloot de toen 12cm lange channa de kwastvinaal(32cm) flink te grazen te nemen.
    de kwastvinaal liep in een week 6kleine beetwonden op.
    de 7e keer zag ik het gebeuren en leek het erop dat de channa de kwastvinaal aanzag als voer.
    de beet was toen vrij zwaar en de kwastvinaal had een forse wond.
    de dag daarna was de kwastvinaal vrijwel in 2en gescheurd en was op meerdere plekken kapot gebeten door de channa.
  • mastacembelus armatus(37cm) met mastacembelus zebrinus (15/20cm).
    om het kort samen te vatten,de armatus heeft de zebrinus letterlijk naar binnen gezogen.
    ik had dit niet verwacht maar aan de andere stond ik vrij machteloos er naar te kijken,want toen de aal er aan begon was het eigenlijk al voorbij voor de ander.
    ik ben blij dat het niet andersom was,want de zebrinus was nog onder de euro in prijs.
  • zoetwater karper:
    zijn jong te leuk en goed te combineren met andere vissen.
    op latere leeftijd bijten ze in alle vissen en eten ze zich letterlijk helemaal vol.
    ze geven andere vissen een hoop stress.
    tot onder de 10cm zijn ze goed te combineren met andere vissen,daarna hebben ze een speciaal bak nodig.

dat was het wel.
flemming
Actief lid

Berichtdoor Lode » zo 30 nov 2008, 22:34

Nuttig topic! Mijn inbreng dan ook maar:

Geslaagd
  • Potamotrygondae met Datnioide microlepis. Vanaf formaat 15 cm kunnen datnoids in mijn ervaring bij volwassen roggen
  • Satanoperca juripari bij roggen tot 15 a 20 cm
  • Pleco met Potamotrygondae, gaat alleen bij grotere roggen als de pleco volwassen is (aangezien ze dan nogal knorrig kunnen zijn). Let wel op, er gaan ook verhalen dat pleco's de slijmlaag van roggen onder handen nemen...

Minder geslaagd:
  • LDA33, tot 20 cm worden ze opgegeten door volwassen roggen
  • L14, tot 20 cm worden ze opgegeten door volwassen roggen
  • Kogelvissen (zowat alle zoet en brakwater soorten) met vissen van zelfde formaat gaat zo goed als altijd fout. Op jonge leeftijd wil het sons nog wel goed gaan
  • P. reticulata en Pearl, staart van Retic wordt eraf gebeten (ook door dieren van 15 cm)
  • Geophagus Braziliensis met roggen, de geo is te aggressief en bijt naar de staarten van roggen, met stress van de roggen als gevolg

L nummers en Geophagussen zijn geen roofvissen, maar heb ze er toch maar even bij gezet ;)
Lode
Beheerder

Berichtdoor berg » ma 01 dec 2008, 11:07

Zeker een goed topic.

Nou die van mij maar:

Geslaagd:
  • Polypterus senegalus met polypterus ornatipinnis: Gaat perfect. Liggen gewoon bij mekaar en geen spoor van aggressie.
  • Polypterus met channa gachua: Geen enkel probleem. Mijn channa's zijn zowiezo niet zo op visvoer en eten het liefst alleen insecten....
  • Polypterus met datnoid micro: Weer niks. Polypterus zijn gewoon brave beestjes. Zit wel erg veel grote verschil tussen. Dat is ongeveer 7 cm terwijl de polypterus 30+ zijn.
  • polypterus met vuurstaartlabeo: Doen elkaar niks.
  • polypterus met vlindervis: Hoewel de vlinders ook niet zo groot zijn, heeft dit ook geen probleem opgeleverd.
  • polypterus met vuuraal: vuuraal is alleen erg snel met eten. Verder geen probleem.
  • datnoid met channa gachua: geen probleem
  • Datnoid met vlindervis: totaal verschillende waterlagen. Geen enkel probleem.
  • datnoid met vuurstaartlabeo: Hebben wel eens mot met mekaar. Dat werd in hetr begin door de labeo opgejaagd maar nu is het meer andersom en jaagt de dat de vuurstaart weg als die weer vervelend is.
  • Datnoid met vuuraal: geen probleem

Vuuraal doet helemaal niet irritant tegen andere vissen. Hij eet alleen wel veel en snel dus soms is het voer voor andere vissen wat minder.

Zal ook vast wel wat visjes vergeten zijn

Niet geslaagd:
  • Guppies, mollies etc :p
  • En toen ik net begon met vissen had ik malawi ciclyde bij mijn channa's gehad. Deze sloopten de channa's volledig en die zijn toen ook snel weg geweest.
  • heb ook eens een crenicicla regani overgenomen, die heeft het helaas ook maar een aantal dagen volgehouden en was ineens voor de helft weg.
berg
Actief lid

Berichtdoor Phoenix » ma 01 dec 2008, 18:41

berg schreef:
Niet geslaagd:
  • Guppies, mollies etc :p
  • En toen ik net begon met vissen had ik malawi ciclyde bij mijn channa's gehad. Deze sloopten de channa's volledig en die zijn toen ook snel weg geweest.
  • heb ook eens een crenicicla regani overgenomen, die heeft het helaas ook maar een aantal dagen volgehouden en was ineens voor de helft weg.

En toch heb ik nog steeds een famile GupxEndler in de bak zwemmen :) ik ben er wel eens eentje kwijt maar er blijven er genoeg over :)
Phoenix
Actief lid

Berichtdoor Phoenix » wo 31 dec 2008, 08:47

Beensnoeken (Gars) en Roggen, gaat dat samen? En welke soort zou dan kunnen? Dit aangezien ik een Gar in de verkoop zag welke een meter kon worden en niet op warmer dan 22 graden gehouden kon worden.

Tevens:

Roggen en A. Rivulatus, is dat een goede combi?
Phoenix
Actief lid

Berichtdoor Robbert » wo 31 dec 2008, 10:56

Volgens mij gaat het wel behalve in combi met de alligator gar (Atractosteus spatula). DIe zijn nogal agressief en heb wel vaker gehoord dat die dieren nog wel eens roggen willen bijten. Heb zelf wel bakken gezien met gars weet alleen niet welke soorten dat waren.
Robbert
Erelid

Berichtdoor stanley » wo 31 dec 2008, 11:32

A. Rivulatus en kleine roggen is geen goed idee. Tenminste ze zijn erg terretoriaal. Ze hebben een pup van mij kapot gemaakt. Denk met grote roggen niet echt een probleem
stanley
Actief lid

Volgende

Keer terug naar Overige roofvissen