Wat biedt het roggenforum voor haar leden?

Als gast van het roggenforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten roggen en roofvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse roggen- en roofvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Roggenforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Profiel: Channa aurantimaculata

Profielen van Arowana's, Meervallen, Cichliden en overige (roof)vissen
Topic Rating:
  • Not rated

Profiel: Channa aurantimaculata

Berichtdoor Haiko » vr 07 maart 2008, 13:39

Latijnse naam
Channa aurantimaculata

Gewone naam
Orangespotted Snakehead

Leefgebied
Het Brahmaputra Rivier basin, Noord Assam in India

Waterwaardes
Channa’s zijn hele harde vissen en met enige aanpassing kunnen ze in vrijwel elk water overleven. Toch hebben de dieren de voorkeur voor wat koeler water van 18-24 graden en wat zachter water. Ph range kan vrij breed zijn, tussen de 6 en 7.5 wordt prima geaccepteerd.

Aangezien het luchthappers zijn maakt het zuurstof gehalte van het water weinig uit. Ze hebben de atmosferische lucht wel echt nodig, wanneer ze geen lucht kunnen happen zullen de vissen verdrinken. In veel literatuur wordt gesproken over een simulatie van het koude seizoen. De vissen zouden dan op koeler water gezet moeten worden tijdens de winter. Dit is alleen van toepassing wanneer men deze dieren wil kweken, anders kunnen ze prima op een constante temperatuur gehouden worden.

Karakter
De auranti is een echte rover. De dieren zullen vissen die in de bek passen zeer zeker wegwerken. Aangezien de bek vrij groot is, dient men mede bewoners dus goed uit te zoeken.
Vissen die niet in de bek passen zullen vaak niet zomaar aangevallen worden en het dier is dus goed te houden met andere vissen (uiteraard zijn er uitzonderingen bekend van auranti’s die alles afmaken). Soms lijken de dieren ook daadwerkelijk lui. Naarmate ze ouder worden lijken ze minder de neiging te hebben om echt moeite te doen voor een maaltijd (natuurlijk weten ze dat ze door ons gevoerd worden). Het gevaar van het slopen van andere vissen blijft echter wel bestaan.

Het dier is voor vrij weinig bang en kan gemakkelijk handtam gemaakt worden.
Het houden van meerdere Auranti's is een gok. Het is nooit zeker of de dieren elkaar zullen waarderen of elkaar het leven zuur zullen maken.

Activiteit
Het dier is vrij actief maar houdt van rustperioden. Men kan de dieren regelmatig door de bak zien zwemmen maar ook onder het hout zien liggen. De dieren houden ervan om soms te graven. Plantjes kunnen dus snel ontworteld worden. Ze houden ervan om onder het wateroppervlak te liggen omdat ze dan gemakkelijk kunnen ademen. Drijfplanten worden ook als zeer aangenaam beschouwd.

Lengte en uiterlijk
De auranti kan ongeveer 45cm worden. Op jonge leeftijd groeien deze vissen zeer snel zodat het mogelijk is in ongeveer een jaar de 40cm al te halen. Optimale omstandigheden zijn dan uiteraard wel vereist.
Het dier heeft schitterende kleuren. Onderstaande foto’s zeggen meer dan een heel stuk tekst over de kleur.

Voedsel
Alles wat vlees en vis is.

Verzorging
Van channa’s wordt beweerd dat ze niet van grote waterverversingen houden. Ze houden niet van veranderingen in water. Het is raadzaam om dus geen gigantische water verversingen te doen. Verder zijn ze zeer simpel te verzorgen.

Voortplanting
Het voortplanten van deze dieren is niet heel moeilijk; het lastigst is om een paartje te vinden dat elkaar niet afmaakt. Het zijn het muilbroeders, net als soortgelijke channasoorten. Om ze te kunnen voortplanten is koeler water nodig. Ze zullen niet kweken bij tropische temperaturen. Voor voortplanting is water van ongeveer 20°C nodig. De dieren zijn geslachtsrijp vanaf ongeveer 30cm.
Op http://www.snakeheads.org/ kan een mooie PowerPoint presentatie worden bekeken over geslachtsonderscheid.

Aquarium grootte
Gezien de lengte en activiteit van deze vis is een bak van ongeveer 150 wenselijk.

1.jpg

2.jpg

3.jpg
Haiko
Actief lid

Re: Profiel: Channa aurantimaculata

Berichtdoor Lode » vr 07 maart 2008, 13:55

Goh wat is ie mooi op kleur gekomen Haiko!

Goed verhaal trouwens. Nog pH vereisten?
Lode
Beheerder

Berichtdoor Haiko » vr 07 maart 2008, 15:02

Thanks Lode, pH erbij gezet.

De onderste vis is die andere die ik toen meenam, die zit bij een vriend. Die van mij is ook blauw (wel wat minder) maar dat zie je nooit als je met flits foto's maakt.
Haiko
Actief lid

Berichtdoor cooldown77 » di 11 maart 2008, 16:28

heb je ook nog verschillende soorten channa?
Hier in de winkel zitten er nl ook een stuk of 4 maar die zijn volgens mij toch anders.
cooldown77
Actief lid

Berichtdoor Haiko » wo 12 maart 2008, 09:15

Ja, er zijn vele soorten, van beestjes die maar 15cm worden tot monster van een meter of groter. Kunnen later nog wel wat profielen toevoegen maar vond t leuk om deze eerst even te doen.
Haiko
Actief lid

Berichtdoor Haiko » vr 23 mei 2008, 19:34

Omdat ik ergens wat las over het samen houden van 2 Auranti's wil ik nog even wat toevoegen. Ik heb ooit samen met een vriend 2 dieren gekocht. Hij heeft de vrouw thuis en ik de man. Nu hebben we een tijd terug geprobeerd de dieren samen te zetten (in de hoop op meer natuurlijk) maar dat was een drama. Mijn man werd bij de vrouw gezet en werd vervolgens constant lastig gevallen. Terug naar mijn kleinere bak dus. Nu hebben we deze week de dieren weer samen gezet en ondanks dat de man wel wat achterna wordt gezeten, is het een stuk beter dan toen. Even afwachten hoe het gaat ontwikkelen.
Haiko
Actief lid

Berichtdoor Lode » zo 25 mei 2008, 08:09

Ben benieuwd Haiko. Houd ons op de hoogte :)
Lode
Beheerder

Berichtdoor Bobbie » zo 27 jul 2008, 22:07

Channa aurantimaculata, arowana en/of roggen ??? te doen of niet te doen ?
Bobbie
Actief lid

Berichtdoor Lode » zo 27 jul 2008, 23:34

Lijkt me tricky met jonge rogjes...
Lode
Beheerder

Berichtdoor Bobbie » ma 28 jul 2008, 05:55

Ben het niet van plan... maar misschien wel leuke informatie voor mensen die wel willen combineren..
Ik heb ooit een Channa gezien in een bak met aro's en roggen, maar weet dus niet of deze combo werkt verder..

Zelf persoonlijk heb ik het nooit zo op channa's gehad
Bobbie
Actief lid

Volgende

Keer terug naar Profielen