Wat biedt het roggenforum voor haar leden?

Als gast van het roggenforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten roggen en roofvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse roggen- en roofvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Roggenforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Profiel: Cichla monoculus

Profielen van Arowana's, Meervallen, Cichliden en overige (roof)vissen
Topic Rating:
  • Not rated

Berichtdoor Bobbie » do 11 jun 2009, 19:09

P2120018.jpg

Latijnse naam
Cichla monoculus

Gewone naam
Cichla, Peacock bass

Leefgebied
Zuid Amerika Peru, Brazilië, Equador, Bolivia, Guyana

Waterwaardes
pH: 6.0 - 8.0
Temp: 23 – 27 graden Celsius

Karakter
Vraatzuchtige roofvis die alles opeet wat in zijn bek past (en die is groot !). Naar mijn mening geen goede bijvis voor bij Roggen omdat vaak het voedsel al op is voordat het op de bodem terecht is gekomen. Heb hieronder een filmpje geplaatst van een vriend van mij uit Amerika. Je ziet waarschijnlijk meteen wat ik bedoel met vraatzuchtig !

Activiteit
Erg actieve en drukke roofvis. Ik heb zelf erg genoten van deze vissen, maar helaas waren ze na de 30cm gepasseerd te hebben niet meer zo aardig tegen hun medebewoners.

Lengte en kleur
Cichlidensoort die zeer groot word. De maten variëren van 50cm tot wel 120cm. Cichla monoculus mag je op 50/60cm schatten.. De Occelaris (worden vaak verward met elkaar) worden 75 cm en soms wel groter. 70cm zijn record maten van vangsten. Dit worden ze nooit in een aquarium. Waarschijnlijk maximaal 60cm.

De kleuren zijn erg mooi de vis zelf is geel/goud met zwarte strepen over het lichaam. De vinnen zijn rood met zwart en een ronde grote stop op de staartvin. Zie overige voor meer info over deze stip.

Voedsel
Eigenlijk zowat alles ! Spiering, Mosselen, Kokkels, Levend voedsel, Muggenlarven

Verzorging
Erg makkelijke vis die veel zwemruimte wil hebben. Af en toe willen ze ook wel eens verschuilen achter een stuk hout of een steen. Zorg dus dat dit ook in het aquarium aanwezig is !

Voortplanting
Er is meerdere malen met succes gekweekt in het aquarium..

Aquarium grootte
De bak moet groot zijn denk hierbij aan minimaal 250cm b x 80cm h x 100cm d.

Eigen ervaringen
Zeer roofzuchtige vis. Die eigenlijk beter niet met roggen gehouden kan worden. Zelf heb ik ze wel eens gezien in een bak van een paar 1000 liter met roggen dan is het wel een erg goede combinatie. De Cichla is naar mijn mening de aller mooiste cichlidensoort die er bestaat !

Overige
Interessant weetje is dat veel cichliden soorten een soort van ronde stip (noem het maar oog) op de staartvin hebben. De cichlasoorten hebben dit ook allemaal. Dit zit er namelijk niet voor niets. In het wild staan Piranha’s erom bekend altijd van achter aan te vallen en bijten dan eerst op de vinnen. Door de oog op de staart hebben de vissen dus minder last van Piranha’s ;)

Foto's en Video's

P2120024.jpg

P2120013.jpg

P2120016.jpg

Ik wil graag Dieselmack bedanken voor zijn fimpjes. De foto’s zijn van mijn oude cichla’s
Bobbie
Actief lid

Re: Profiel: Cichla monoculus

Berichtdoor Lode » do 11 jun 2009, 22:28

Yeah de eerste Chicla, wie volgt met andere... :)
Lode
Beheerder

Berichtdoor Bambi » vr 12 jun 2009, 06:50

Mooi filmpje zeg. Lekker veel Cichla en die creni is superrrr vet :D !
Leuk dat zo'n klein meervalletje het prima uithoud in zo'n bak.

Erg actieve en drukke roofvis.

Ben ik het niet mee eens. Deze vissen hangen eigenlijk maar in je bak. Alleen zodra er voedsel in het water komt is het een spectakel, wat ook niet lang duurt.
Bambi
Actief lid

Berichtdoor Bobbie » vr 12 jun 2009, 11:04

Misschien dat het ligt aan de inrichting ? Ik heb altijd kale bakken gehad en bij mij waren ze altijd erg aktief.
Bobbie
Actief lid

Berichtdoor Mark » vr 12 jun 2009, 12:03

de cichla's die ik gezien heb waren inderdaad over het algemeen erg rustig alleen tijdens het voeren werden ze helemaal gek.

ze vinden wel een bak met stukken hout erg lekker om tussen door te zwemmen.
hoe had jij je bak ingericht bobbie?
Mark
Moderator

Berichtdoor Bobbie » vr 12 jun 2009, 12:20

met nep planten en verder niks.. wist sowieso in die tijd niet eens dat cichla's dat nodig hadden. er was toen in nederland nog bijna niets bekend over deze vissen
Bobbie
Actief lid

Berichtdoor Rivfader » wo 17 jun 2009, 20:04

kleine aanvulling wil ik hier wel even op doen:

het gedeelte 50 tot 120 cm gaat over cichla in het algemeen, cichla monoculus mag je op 70 75cm zetten...

250 100 80 word dan aan de krappe kant... ik zou een 350 100 80 liever zien voor deze grote vis

250 100 80 kan overigens wel weer perfect voor bijvoorbeel ocellaris of zelfs nog beter bijvoorbeeld de kelberi die zoals het schijnt maar 40cm max zou halen.
Rivfader
Actief lid

Berichtdoor Bobbie » wo 17 jun 2009, 20:36

Cichla monoculus mag je op 50/60cm schatten.. De Occelaris (worden vaak verward met elkaar) worden 75 en soms wel groter. 70cm zijn record maten van vangsten. Dit worden ze nooit in een aquarium. Zou het maximaal 60cm zijn ? Vandaar dus ook dat ik de maat zo heb gezet. maar als ik zo kijk heb je wel gelijk wat betreft de bak maat. Voor monoculus is het een goede maat, maar als je de zin erboven bekijkt klopt het niet als er 50/120cm staat.

Als Lode anders de maten even veranderd in 50/65cm zijn we allebij blij.

In de toekomst komt er sowieso een profiel die uitgebreider is, maar dan met alle cichla soorten in 1 profiel.
Bobbie
Actief lid

Berichtdoor Lode » do 18 jun 2009, 00:11

Cichla monoculus mag je op 50/60cm schatten.. De Occelaris (worden vaak verward met elkaar) worden 75 en soms wel groter. 70cm zijn record maten van vangsten. Dit worden ze nooit in een aquarium. Zou het maximaal 60cm zijn ? Vandaar dus ook dat ik de maat zo heb gezet. maar als ik zo kijk heb je wel gelijk wat betreft de bak maat. Voor monoculus is het een goede maat, maar als je de zin erboven bekijkt klopt het niet als er 50/120cm staat.

Wil je dat ik dit hele stuk erin kopieer Bobbie?
Lode
Beheerder

Berichtdoor Bobbie » do 18 jun 2009, 05:35

Ja is goed op deze zin na dan..

maar als je de zin erboven bekijkt klopt het niet als er 50/120cm staat.
Bobbie
Actief lid

Volgende

Keer terug naar Profielen