Wat biedt het roggenforum voor haar leden?

Als gast van het roggenforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten roggen en roofvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse roggen- en roofvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Roggenforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Profiel: Hypancistrus zebra, L46

Profielen van Arowana's, Meervallen, Cichliden en overige (roof)vissen
Topic Rating:
  • Not rated

Profiel: Hypancistrus zebra, L46

Berichtdoor Bobbie » zo 21 sep 2008, 07:01

Met heel veel dank aan Robbert

Afbeelding

Latijnse naam

Hypancistrus Zebra

Gewone naam

Imperial Pleco, Zebra Pleco, L046, L46, L098, Zebra

Leefgebied

Rio Xingu, Amazone

Waterwaardes

Ph: 6.0/7.5
Temp: 26.0/ 30.0 graden

De hypancistrus Zebra (of L46) is vrij tolerant voor een verscheidenheid aan temperaturen van 25 graden tot 30 graden. Veel zuurstof in het water en veel stroming komt hun gezondheid zeker ten goede, vooral indien ze gehouden worden bij 30 graden. Een neutrale pH tot licht zuur water is prima voor ze.

Regelmatige waterverversingen waar bij kouder water wordt gebruikt en men zorgt voor een tijdelijke temperatuur daling van enkele graden stimuleert de voortplanting. Wat van absoluut belang is, is dat de filters goed werken en je geen nitraat ophoping in je bak hebt. De vrouwtjes en vooral jonge dieren zijn hier erg gevoelig voor.

Karakter & Activiteit

Over het algemeen zijn het relatief schuwe dieren. Vooral indien ze in een aquarium met alleen L46 worden gehouden. Naarmate de dieren ouder worden en in het geval ze in een gezelschapsbak gehouden worden, worden ze wat minder schuw. De dieren zijn gedurende de nacht erg actief, dus indien je ze in een bak houdt met in de avonduren slechts matige belichting, dan zullen ze zich meer laten zien.

Onderling kunnen het behoorlijke etterbakken zijn. Ik heb zelf een man gehad die 2 andere mannen behoorlijk terroriseerde wat resulteerde in half afgeknaagde staarten. Dit knokken zie je zelden overdag, maar gebeurd wel degelijk zodra het licht in de bak gedoofd is. Indien je toch strubbelingen in de bak waarneemt dan heeft dit waarschijnlijk te maken met een te kort aan holen/ schuilplaatsen in de bak. Voor de rest tegenover andere soorten zijn het vredelievende vissen. Houdt ze echter niet samen met grote agressieve vissen zoals grote cichliden of andere grote robuste meervallen, ze zullen dan niet aan hun kostje kunnen komen en langzaam in een hoekje wegkwijnen.

Vooral jonge zebra’s (tot 5 cm) zullen zich normaliter overdag nauwelijks laten zien, ook al worden ze in een groep gehouden. Houdt hier ook rekening mee met voeren (zie ook het gedeelte over kweek). Voer de jonge dieren minimaal één keer als het liccht uit is of het licht net uit is gegaan.. de jongen zullen dan veel meer rond scharrelen en dus meer eten. Overdag zullen de jongen zelden uit hun schuilplaats komen voor voedsel, je moet dan of gericht voeren of niet voeren.. het enige wat je anders met voeren bereikt, is waterbelasting.

Lengte

De dieren zijn bij een centimeter of 7 volwassen, maar kunnen nog wel een paar centimeter groter worden. De dieren zijn zwart wit gestreept. Hele jonge dieren hebben soms nog onderbroken strepen, maar dit verandert naarmate ze groter worden.

Voedsel

In tegenstelling tot vele andere L-nummers zijn dit vleeseters in plaats van vegetariers (net zoals de meeste, zo niet alle hypancistrus soorten). Ik heb de dieren ook nog nooit hout zien schrapen. Echter het kan nooit kwaad om in de bak wat hout aan te bieden. De dieren zijn dol op muggelarven, daphnia, artemia, cyclops en ander klein dierlijk voedsel. Ook opfok voer voor karpers werd met graagte gegeten.

Voortplanting

De kweek van deze soort is vrij eenvoudig mits je je aan een paar regels houdt. Zorg dat de waterkwaliteit goed is.. dus geen nitriet of andere vervuiling. Zorg voor een ruime hoeveelheid stroming en het belangrijkste legholen van het juiste formaat: legholen van steen of hout die ruw zijn aan de binnenzijde met een doorsnede van 3,5 cm. De buizen moeten ruw zijn omdat de man een vrouwtje de buis in zal jagen en als het waren gevangen houdt in de buis (de man zal zich klem zetten in de buis, waardoor de vrouw er niet uit kan). Zorg dat de stroming voor de buizen langs loopt (dwz de stroming staat haaks op de buizen).

Verder zijn grote volwassen dieren nodig met (indien je er aan kan komen) meer vrouwen dan mannen in een groep. Bakgrootte: voor een 6-8 tal volwassen zebra’s zou ik een bak met 100 liter inhoudt aanraden. Voor zebra koppels kun je een bak van 40-50 liter gebruiken. Er zijn mensen die ze in kleinere bakken houden, maar een groter volume heeft meer buffering en dus de kans op nitraat pieken of andere vervuiling zijn kleiner.

Mocht je een koppel of meedere volwassen dieren kunnen aanschaffen dan misschien nog de belangrijkste tip: Heb geduld! Laat de inrichting van de bak hetzelfde en verander dat niet elke paar weken omdat je wat anders wilt. De mannen bakenen ieder hun eigen territorium af. Door de bakinrichting te veranderen haal je de territorium grenzen overhoop! Niet doen dus.

Er zijn manieren om de kweek te stimuleren. Houdt de dieren op een continue temperatuur van 28-30 graden. Ververs gedurende 3 weken slechts 1 keer per week 20 procent. In de vierde week ververs je dagelijks 30-50% van het water. Ik vulde de bak met koud water waardoor de temperatuur terugzakte naar 25 graden. Ik vulde de bakken altijd met behulp van een tuinslang en zorgde daarbij voor een harde waterstraal waardoor het water begon te kolken in de bak. Dit zorgde voor een sterke verhoging van activiteit van de zebra’s. Verscheidene vrouwelijke zebra’s kwamen altijd tevoorschijn en begonnen de stroming van de tuinslang op te zoeken. Na deze week van water verversen laat je de dieren volkomen met rust. Voer ze af en toe een dag niet en laat de temperatuur weer oplopen naar 30 graden. Na een maand herhaal je het geheel. Ze leggen niet gedurende het gehele jaar..

In sommige kweekgroepen kon ik de klok erop gelijk zetten wanneer er gepaard zou gaan worden: De vrouwtjes beginnen hyperactief rond te zwemmen gedurende de dag (waarschijnlijk om de mannen in de bak te keuren). Meestal was het dan zo dat dezelfde dag of in ieder geval binnen enkele dagen een man werd gekozen en de vrouw in het hol van de man te vinden was.

De man drukt de vrouw achter in de buis.. met jonge dieren wordt er soms niet gelijk gelegd. Soms drijven mannen ook vrouwtjes de buis in terwijl ze nog niet klaar zijn om te leggen. Soms liggen ze dagen bij elkaar in een buis zonder dat er gelegd wordt. Wederom heb geduld! Bij dieren die vaker gelegd hebben is het soms 1 a 2 dagen en dan kun je een tros eieren achterin de buis vinden. De man zet de vrouw aan tot afzetten middels licht te trillen. Het lijkt hierbij alsof de man onder stroom staat.

Zodra de eieren gelegd zijn zal de man deze verzorgen door er op te sabbelen en ze schoon te houden van schimmel. Zeker onervaren mannen willen de eieren nog wel eens per ongeluk de buis uit werken. Indien je de vissen samen houdt met andere vissen dan zul je de eieren niet terugvinden...

Veel mensen waaronder ik zelf schudden de eieren na enkele dagen uit. Mijn ervaring is om minimaal 4 dagen te wachten. Hoe verder de eieren in ontwikkeling zijn hoe groter de kans dat ze allemaal uitkomen. Indien je de eieren in een drijfbakje doet. Zorg er dan voor dat je een bruissteen vlak boven de eieren hangt. Dit zorgt voor optimale stroming van water langs de eieren en voorkomt verschimmeling. Een groot voordeel van het uitschudden van de eieren is dat je de jongen gecontroleerd kunt voeren zodra ze hun dooierzak opgeteerd hebben. Vader wil de jongen namelijk nog wel eens vast houden in de buis waardoor de jongen te weinig te eten krijgen. Naar mijn weten kun je de natuur zijn gang laten gaan en de jongen in de grote bak met volwassenen laten opgroeien en naar mijn weten eten de volwassen dieren de jongen niet op (maar dit weet ik niet zeker).

Wat wel een gevaar is voor de jongen is te grote stukken voer. De jongen proberen soms grotere stukken voer te eten dan mogelijk (bijvpprbeeld stukken muggelarve) met als gevolg dat ze stikken. Dit geldt vooral voor jongen van 1-3 cm. Ook dit is weer een reden om de jongen niet in de bak tezamen met de volwassen dieren te houden, maar in een aparte bak. Ik hield mijn jongen in een drijfbak met een stuk bloempot gedurende 1 maand tot na het uitkomen. Op deze wijze kon ik ze gericht voeren.

Zoals al eerder gezegd.. het kweken is niet moeilijk, maar je moet soms wel geduld hebben. De nesten bij jong volwassen dieren is vaak klein. 5-9 eieren. Bij grotere vrouwen kan dit wel oplopen tot 25 of meer eieren (mijn hoogste aantal was 22 in één nest). Dan nog een laatste opmerking. Reken je met het kweken van zebra’s niet te snel rijk. Het kost veel tijd, je hebt hoge stookkosten en het kost veel geduld, de nesten zijn vaak klein en de jongen groeien langzaam. Zie het vooral als een mooie uitdaging en een bonus indien je de dieren aan het kweken krijgt en je dus een deel van je kosten kunt terug verdienen. Ik vond het zelf alstijd een waanzinnig mooi gezicht om een groep van 25-40 jonge zebra’s te zien scharrelen!!

Afbeelding

Overig

• Geslachten:
    De mannen en vrouwen zijn alleen bij grote dieren die goed doorvoed zijn, goed te onderscheiden, vooral indien vrouwen kuit hebben. Bij vrouwen met kuit is de buik bol en is het breedste deel van de gehele zebra: dus breder dan de kop. De mannen hebben een breedere grotere kop en vooral ook langere snorharen. Voor de rest hebben de mannen meer haakjes op de borstvinnen dan vrouwen. Als je een groep zebra’s hebt zijn de echte mannen en echte vrouwen makkelijk te herkennen. Echter je hebt ook vaak een middengroep waarbij het minder makkelijk is.
  • Aanschaf van Zebra’s
    Koop geen jonge zebra’s kleiner dan 3 cm. Deze dieren zijn ongelooflijk teer waarbij de kans op overleiden erg groot is. Zeker als ze met andere vissen samen gehouden worden.
Bobbie
Actief lid

Re: Profiel: Hypancistrus zebra, L046, L46, Zebra pleco

Berichtdoor Erik » zo 21 sep 2008, 07:30

Veel info, interessant ;)!
19x Black Diamond Leopoldi F2 (pups)
Erik
Actief lid

Berichtdoor Haiko » zo 21 sep 2008, 09:47

Kijk, dat is even veel info; super!
Haiko
Actief lid

Berichtdoor Lode » zo 21 sep 2008, 10:06

Heel interessant. Mooi opgesteld Robbert en Bobbie, klasse :duim

Hoe is nu de prijsstelling van L46 op verschillende groottes?
Lode
Beheerder

Berichtdoor janus » zo 21 sep 2008, 11:25

Mooi stuk jongens!
janus
Actief lid

Berichtdoor Robbert » zo 21 sep 2008, 12:34

Prijzen varieeren behoorlijk. Je kunt jongen kopen van af 90-125 euro per stuk. Bijvoorbeeld bij de forum sponsor aqua-ferrytale zijn ze nu op 3cm in de aanbieding voor 90 euries.

Wat betreft volwassen dieren. Voor echte vrouwen wordt grof geld betaald (bedragen van 300 euro zijn geen uitzondering). Grote mannen normaliter rond de 150 euro. Ik heb zelf het idee dat de echte gekte omtrent de zebra's een beetje geweest is. Dus misschien zijn de prijzen inmiddels wel wat gezakt.

Mocht je grote dieren kopen. Ga niet op de verkoper af wat betreft aantal mannen en vrouwen in een groep, maar bekijk ze individueel zelf. Er zijn helaas mensen (niet iedereen!) die gezien de grote bedragen die er mee gemoeid zijn sjoemelen met de sexe verhoudingen.

Ik heb bobbie nog wat foto's gestuurd, die zullen hier spoedig volgen.

gr
Robbert
Robbert
Erelid

Berichtdoor Lode » zo 21 sep 2008, 13:00

Thanx voor de info :)

Misschien inderdaad een paar foto's waar het verschil tussen man en vrouw goed te zien is?
Lode
Beheerder

Berichtdoor berg » zo 21 sep 2008, 13:09

Goede info.
Nog wel een vraagje, wat is goed voer voor jonkies dan?
berg
Actief lid

Berichtdoor Robbert » zo 21 sep 2008, 15:26

Ik voerde de jongen ontschaalde artemia eieren.. en cyclops... en iets van koi opfok voer. Dit is ook poeder en zinkt snel, is net een slag grover dan ontschaalde artemia eieren..

Denk dat levende artemia ook prima zou zijn (net uitgekomen dan he).

Voer de jongen geen muggelarven.. vroeg of laat stikken ze er in als ze nog zo klein zijn.

gr
R
Robbert
Erelid

Berichtdoor Robbert » ma 03 nov 2008, 03:52

Bij deze nog wat foto's van de nakweek van eelke en mij.

gr
Robbert

wat nakweek nog erg erg jong :)
Afbeelding

Eieren: (onduidelijke foto sorry, maar goed kijken achterin de buis)
Afbeelding

Een van de kweek opstellingen. Hier was ik echter niet zo gelukkig mee. Later hebben we de dieren in bakken geplaatst met zand zodat ze wat meer konden scharrelen. Zie ook hoe wij de stromings pompen geplaatst hadden.
Afbeelding

Jongen ongeveer 3 weken tot 1 maand oud.
Afbeelding

Nog wat jongen.
Afbeelding

:)
Robbert
Erelid

Volgende

Keer terug naar Profielen